Soittopyyntö

Picture of Jaakko Ristikartano

Jaakko Ristikartano

"Kipu kuuluu elämään. Helpommalla kuitenkin selviää kun hoitaa ongelmaa eikä oiretta."

Jaa hyvinvointia

Kipua ei pidä vähätellä

Oletko koskaan miettinyt, kuinka kiva olisi lähteä ulos, mutta polveen sattuu kävellessä? Lapset tahtovat leikkiseuraa, mutta lonkkaan kolottaa ja yläselkää jomottaa. Tämän luettuasi sinun ei tarvitse miettiä mitä kivaa kipu estää sinulta seuraavaksi. Kipu ei yleensä ole tappavaa, mutta pitkittyessään se voi muuttua pysyväksi ongelmaksi. Varsinkin jos hoidat ainoastaan kiputuntemusta itsessään, etkä sen lähdettä. Kipua voi aiheuttaa lukuisat eri tekijät. Kivun tunteen tullessa, kehosi ei oikeasti tiedä, mikä kivun aiheuttaa. Kipu on viesti siitä että jotain vauriota on tapahtunut, voi tapahtua tai on tapahtumassa. Alkuperäisesti kipu voi olla esimerkiksi nilkan nyrjähtämisestä jota ei ole hoidettu oikein ja loppuun asti. Lepuuttamalla nilkkaasi kipu katoaa hetkeksi mutta kävellessäsi, nilkka kipeytyy uudelleen. Tällaisessa tilanteessa kipu olisi todennäköisemmin seuraus vääränlaisesta kävelytavasta, johon jalka on oppinut varoessaa kipua.

Liian pitkään jatkuneena kivun kierre voi lopulta aktivoida hermot aistimaan kipua ilman syytä. Kun kipu on kestänyt yli kolme kuukautta, puhutaan kroonistuneesta kivusta. Kroonistunut käsitteenä kertoo siitä, että kipu ei poistu kehon omin keinoin koska jokin ylläpitää sitä. Ylläpitävä tekijä voi olla esimerkiksi nilkan kohdalla vääränlainen toimintamalli tai rakenteellinen poikkeama joka jatkuvasti ärsyttää kudosta. Kivun kestäessä pitkään hermostolle jää niin sanotusti levy päälle. Siksi kipua kannattaa hoitaa mahdollisimman pian sen ilmenemisen jälkeen.

Näin hoidat kivun

1. Vältä kivun aiheuttajaa. Jos olet huomannut kivun yltyvän tietyssä tehtävässä tai liikkeessä, vältä sitä jonkin aikaa. On mahdollista, että toteutunut liike/liikkeet ovat liikaa sinun lihaksistollesi, jolloin liikkessä aiheutuva kuormitus menee väärille rakenteille ja aiheuttavat pitkässä aikajänteessä vaurioita. Hetkellinen kipua aiheuttavan toiminnan vältteleminen voi jo itsessään antaa lihaksille tarpeeksi aikaa palautua ja jaksaa taas hetken aikaa. Kun lihakset ovat heikkoja jaksamaan niille asetettua kuormaa, kehittyvät ne ajan kanssa vahvemmiksi levon ja ravinnon avulla.

2. Etsi syyllinen. Jos kipu on kestänyt jo kauan, on syytä käydä tutkituttamassa kipupaikka rakenteellisten vaurioiden varalta. Kipu ei häviä ennen kuin rakenteelliset vauriot, kuten nivelside vauriot, luuvauriot ja lihasvauriot ovat korjaantuneet.

3. Treenaa lihakset kuntoon! Kun olet saanut varmistuksen että nivelside, lihas tai luu ei ole vaurioitunut, vahvista kipualueen toimintaan vaikuttavia lihaksia. Nopealla googlaamisella löydät kaikki alueen toimintaan vaikuttavat lihakset ja niihin harjoitteet. Lihakset ovat kaikkien liikkeidemme A ja O. Niiden vahvistuessa kipualueella olevat nivelside ja luiset rakenteet saavat vähemmän kuormitusta sekä joutuvat harvemmin niitä kuormittaviin asentoihin. Lihasten vahvistamisessa on myös rajansa, liika on liikaa. Hyvä muistisääntö on 1 liike per lihas, jota suoritetaan kolme sarjaa ja 15 toistoa per sarja.

4. Jos tehdessäsi asioita kipu yltyy, anna kivulle tauko. Harvoissa tapauksissa, muissa kuin leikkauksissa, täysi lepo kannattaa. Paraneminen vaatii kuitenkin hetkellistä lepoa, koska levossa tapahtuu vaurioiden korjaaminen. Lepoon kannattaa yhdistää mahdollisesti kylmähoito ja tulehduskipulääke. Ihminen on tehty liikkumaan ja siksi pienet vauriot parantuvat nopeammin kun toiminta on niille luonnollista. Kipualueen aineenvaihdunta ja siten myös parantuminen hidastuu jos alue on pitkään liikkumatta. Pitkä lepo surkastuttaa lihaksistoa joka vain usein pahentaa ongelmaa.

5. Vaikka kipu on ohi, sen aiheuttaja on usein vielä olemassa. 3/4 ihmisistä unohtavat harjoitteiden tai levon merkityksen sillä hetkellä kun kipua ei enää ole. On hyvä muistaa että kipu tulee yleensä vasta silloin kun vauriota on syntymässä tai syntyy. Kivun poistuessa ei ongelma ole läheskään vielä poistunut, mutta ei enää lisää vauriota. Unohdettuasi vahvistamisen on kipu takaisin nopeammin kuin arvaatkaan. On parempi laittaa paikat kuntoon kerralla, kun korjata paikkalapuilla jatkuvasti.

Näillä vinkeillä hoidat helposti kipuja itse, ilman kalliita hoitomaksuja. Mikäli kipu ei poistu näillä kotikonsteilla, olethan ammatilaiseen yhteydessä. Kertomalla kokeilemistasi hoitomenetelmistä autat myös ammattilaista löytämään kivun aiheuttajan!

Jätä Soittopyyntö.

Me soitamme sinulle.